Lars Truedson, Tredje Statsmakten

Lars Truedson är journalist och producent vid, och delägare av, produktionsbolaget Tredje Statsmakten som gör radioprogram åt Sveriges Radio. Med anledning av att Sveriges Radio sedan den gångna helgen sänder Tredje Statsmaktens programserie I lagens namn tänkte jag att det kunde vara intressant att kontakta produktionsbolaget med några frågor angående just nämnd programserie.

Bolaget sticker ju inte direkt under stol med att de har en maktställning; redan deras hemsida har underrubriken ”Mäktig journalistik”. Massmedias omfattande förljugenhet är — särskilt mot den bakgrunden — ett enormt problem och jag ville givetvis med min kontakt med Tredje Statsmakten pröva deras moral och intellektuella status samt de ramar inom vilka de har att producera program. Jag inledde således en e-brevväxling där min första fråga handlade om hur stora frågor de har tillåtelse av Sveriges Radio att behandla i programserien I lagens namn. Lars Truedson svarade att de naturligtvis fick behandla hur stora frågor de ville. OK, det lät ju bra, tyckte jag, men jag undrade omgående hur stora frågor de då verkligen ville behandla. Nu blev det lite besvärligt för Lars Truedson som skrev att det var svårt att svara på. Han undrade om jag hade något konkret tips varvid jag angav misstankarna mot riksdagsman Anti Avsan som varande Olof Palmes mördare. Det var som att hälla grus i maskineriet. Truedson svarade att han kände till frågan, att den hade haft tillräcklig massmedial bevakning — vilket ju inte alls är sant — och att den var svår att göra trolig. Den så kallade journalisten hade nu alltså presterat en lögn och ett mycket skumt uttalande om att ”göra trolig”, som om det skulle vara journalisters uppdrag att göra saker troliga istället för att skildra dem sådana som de är! Han bedyrade också att deras undvikande av ämnet Anti Avsan inte berodde på att de var fega utan att de tvärtom var seriösa.

När jag påpekade för Lars Truedson hans lögn och skumma uttalande ville han först inte svara mera, men när jag efterfrågade ett svar med hänvisning till deras påstådda mod, anklagade han mig plötsligt för att vilja missförstå och att han därför valde att avsluta e-brevväxlingen! En pinsamt snabb journalistisk intellektuell härdsmälta blev resultatet av mitt diskussionsförsök. Det var på intet sätt oväntat, men tänk om dyngskallemedias journalister kunde överraska med lite intellektuell hederlighet och en gnutta anständig moral åtminstone någon gång …

8 thoughts on “Lars Truedson, Tredje Statsmakten

  1. Det bevisar att etablissemanget ock statsmakten vet hur det ligger till. Men ställer sig på knä för dom ansvariga. Ondskan ock fegheten segrar ett tag till.

    • Tack för kommentar. Tror du Sverigedemokraterna ännu är tillräckligt mycket utanför etablissemanget så att partiet kommer att vilja och våga driva stora frågor som de om mordet på Olof Palme och USA:s enorma politiska, juridiska och massmediala korruption med dess katastrofala verkningar i t.ex. Ukraina, Mellanöstern och Centralasien som ju påverkar hela världen, inte minst oss här i Sverige?

  2. Hoppas att sd en dag blir så stora så modet att tala om för svenska folket om den onda avsikten som förespeglar sig runt om i världen i dag. Även mordet på Olof Palme som stora delar av rättstaten i Sverige är ansvariga för ock är. Men synden straffar sig själv, ock straffet kommer alltid till slut med ränta. vi måste fortsätta med att upplysa svenska folket att resa sig mot ondskan. All heder åt dig Magnus.

    • Tack för din uppskattning, Ronny. Med ”stora” antar jag att du menar rättfärdiga. SD är redan stora nog i antal mandat i t.ex. riksdagen, men de saknar ännu den storhet jag antar att du menar, och jag är rädd att den inte kommer med enbart fler mandat, därtill krävs något annat. Det ska bli intressant att se vad som händer med SD nu när partiet innifrån utsätts för sanningens kraft. Det kommer alltså att visa sig om SD är på riktigt vilket de ju själva påstår.

  3. Jag är inte paranoid, men all massmedial styrning från Makten mot oss medborgare är inte bara tydlig – den är övertydlig!

    Kao
    ———–

    • Tack för kommentar! Ett av de ögonblick när jag verkligen började inse det du beskriver var när jag ringde till Mats J Larsson på Dagens Nyheter någon gång i samband med att Mack daddyn första gången skulle bli USA:s president, och hörde den rädsla som hans röst inte kunde dölja sedan jag frågat varför de inte hade behandlat ämnet om grundlagskraven för den amerikanska presidentposten.

  4. …vi ska bara lyssna, nicka och ta till oss att det media skriver om är sanningen. Det är ruskigt. Så fort man har en annan åsikt, aspekt på det skrivna eller talade ordet i media så är man antingen konspirationsteoretiker eller allmänt knäpp…

    • Cecilia Djurberg på SR kom i alla fall med ett nytt omdöme om mig nyligen, och det var att det var fruktansvärt påfrestande att diskutera med mig vilket jag ju måste tolka som ett positivt omdöme med tanke på den som uttryckte det. Om sanningen är fruktansvärt påfrestande för någon är vederbörande även förhoppningsvis inte bortom all räddning. Emellertid kanske jag är överoptimistisk i detta fall.

Kommentera

