Palme

Jag följer Kristina Lindströms och Maud Nycanders intressanta dokumentärfilm ”Palme” på SVT om Olof Palmes liv och karriär. Den har delats upp i tre avsnitt varav de första två redan sänts.

Med stigande spänning ser jag fram emot det tredje avsnittet som rimligen borde innehålla en hel del om mordet på Olof Palme och de enorma mängder lögner, struntprat, fiffel och taskspel — inte minst från polisen — som följde på Sveriges statsministers död och som ledde till att mordet ännu är ouppklarat eftersom det svenska rättssystemet av hittills outgrundliga anledningar lät sig nöja med hårresande anomalier och oegentligheter. Likheterna med mordet på t.ex. John F Kennedy är uppenbara och mordet på Olof Palme kan knappast ses som något annat än en statskupp sanktionerad av stora delar av makteliten.

Med anledning av programserien har jag börjat kolla forskningsläget på nätet om mordet på Olof Palme, och jag har imponerats av författaren och pensionerade journalisten Sven Anér som sedan 1986 har engagerat sig väldigt mycket i fallet, skrivit en rad böcker om det, under många år publicerat ett tryckt nyhetsbrev, och nu 91 år gammal driver sin blogg http://www.svenanerpalmemordet.blogspot.se. Besök den.

8 thoughts on “Palme

  1. Jag har också läst in mig på denne Sven Anér som jag personligen tycker verkar ha bägge fötterna på jorden, men jag har också fått rätt många kommentarer om att det inte är ”hans” man som är mördaren utan att det finns minst två namn till som det pratas om.
    Tyvärr har jag inte fått dom namnen skickade till mig ännu, men tror att de kommer, om du är intresserad 🙂

    • Tack för kommentar, Stig, och god fortsättning på julhelgen. Sven Anér är väl övertygad om att Palmes mördare är Anti Avsan, moderat riksdagspolitiker, tidigare polis och rådman i Stockholm. Det tycks vara berättelsen av de två finska unga kvinnorna Anki och Anneli, som minuterna före mordet känner igen Anti Avsan som den som står vid mordplatsen med kommunikationsradio och handeldvapen, som Sven Anér bygger sin uppfattning på. Jag har inte läst Anérs bok ”Affären Anti Avsan” så jag kan inte säga mer än så. Kan du bidra med något mera? Jag besökte förresten Anti Avsans blogg och lämnade en kommentar där (som inte oväntat hänvisade till Long-legged mack daddy) för att kolla hans politiska korrekthet; Anti släppte lite oväntat igenom den.

    • Kan du inte googla?
      De två poliser det ”talas” allra mest om är
      Tho*as Pi*tz och Le*f Te*l.
      Detta är i princip allmän kännedom.

      • Jag använder inte Google, den manipulerande censureringens stormästare.

        Jo då, Thomas Piltz och Leif Tell är högst troligt inblandade i mordet på Olof Palme, men sannolikt ingen av dem är mördaren. Dina asterisker i deras namn var verkligen fjantigt.

  2. Har hunnit bli lite mer informerad tack vare Sven Aners blogg, curroptiosweden samt Lars Krantz nationalmordet.nu . I går (2013-01-30) fick jag även böckerna ” Mordets dunkel tätnar kring Lisbeth Palme ”och” Affären Anti Avsan ”.
    Varför skickades Lisbeths kläder till (väst) Tyskland?
    Enligt hudläkaren (Åke Nilzen) hade Lisbeth en lätt rodnad på ryggen och att hon bar en vit blus.
    Den t-shirt med blodspår som man ser på bild i boken, har det kommit in nått förslag från Lisbeth själv att genomföra DNA test så att hon (för eget intresse) tar bort dom rykten att hon inte blev skjuten?
    Har Lisbeth fått någon förfrågan om att göra en lögndetektortest?

    mvh Luis

    • Tack för din kommentar, Luis.

      Jag misstänker att Lisbets kläder skickades iväg till Wiesbaden för att prepareras på bästa sätt; man kanske inte kunde åstadkomma något motsvarande jobb i Sverige.

      Lisbet Palme verkar ännu idag mycket ointresserad av att sprida något som helst ljus över hela mordhistorien och alla de frågor som ännu är obesvarade. Det är naturligtvis ytterst misstänkt. Sonen Mårten Palme har dessutom sagt otroligt korkade saker om journalisten Lars Borgnäs agerande. Både Lisbet och Mårten var förmodligen införstådda i mordet på Olof.

      Vänliga hälsningar,
      Magnus

  3. Vilken makt får en statsminister fru använda sig av ? Jag tänker på då Lisbeth fick göra i stort sätt vad hon begärde inför ett utpekande av Christer Pettersson. Lisbeth ville inte att hans advokat skulle vara närvarande.

    • Ja, det var ju väldigt märkligt hur Lisbet dikterade besynnerliga villkor och rättsväsendet följde dem! Bara en sådan omständighet underkänner hela rättsprocessen. ”Recht is krom”, som experten på mordet på John F Kennedy, Wim Dankbaars blogg heter, där ”recht” ju både betyder lag eller rätt, och rakt, och ”krom” betyder böjd. ”Rakt är böjt”; så verkar det mesta i vår galna värld vara.

Kommentera

