Ring P1:s moderering igen

Ring P1:s veritofobi och stasimetoder har visat sig igen. Redaktionen klarar helt enkelt inte av att alltid vara intellektuellt hederlig.

Nedanstående kommentar raderades från Ring P1:s nätforum. Den handlar om en tidigare kommentar av mig som i strid mot forumets regelverk raderades av redaktionen. Malin är namnet på en av de så kallade dialogredaktörerna som finns hos Ring P1.

Malin: ”Magnus Johansson: Dina kommentarer har tagits bort eftersom du inte har skrivit om ungdomars arbetsvillkor och krav på sådana, vilket den här debatten handlar om.”

Var det verkligen så? Min raderade kommentar var respons på Arvid Kriklunds kommentar 2011-04-11, 11:33 som handlar om vad Kjell Albin Abrahamson hade sagt i ämnet. Jag tycker man måste anse Kjell Albins uttalanden i ämnet som kommenterbara och att ni alltså bröt mot kommenteringsreglerna när ni raderade min kommentar.

8 thoughts on “Ring P1:s moderering igen

  1. Du är bra kul du.
    De får göra vad de vill när de modererar sina kommentarstrådar på samma sätt som du får göra här, eller hur? De har tolkningsföreträde…

    Det är inte censur när Aftonbladet och Expressen inte tar in en annons från SD, på samma sätt som när Malin tar bort ditt inlägg.

    • Nej, jag tror inte du tycker att jag är så kul; du försöker nog bara visa en glättig fasad när du säger så.

      Anders: ”De får göra vad de vill när de modererar sina kommentarstrådar på samma sätt som du får göra här, eller hur? De har tolkningsföreträde…”

      Nej, du har som vanligt missuppfattat spörsmålet. Det finns uttalade målsättningar och regler för hur Ring P1:s moderering ska gå till, och när SR själva inte följer sina egna regler påtalar jag det. Du visar ånyo att det här med lagar, regler och moral tycks vara okända företeelser för dig.

      Anders: ”Det är inte censur när Aftonbladet och Expressen inte tar in en annons från SD, på samma sätt som när Malin tar bort ditt inlägg.”

      Det är inte censur jag vänder mig emot, det är regelbrott, hyckleri och omoral, men eftersom dessa aspekter på tillvaron tycks okända för dig är det som om jag pekar på något du inte kan se. Pastor James David Manning brukar säga att det är en fråga om andlig insikt.

  2. Det är intressant att hålla ett öga på vad makten tillåter i form av yttrandefrihet.
    Toleranströskeln är låg, vilket borde oroa. Det betyder att friheten på
    SVT SR är starkt beskuren, den avspelglas såklart i yttrandefriheten i kommentatorstrådarna.
    Tolerensen, PK-styrningen, i kommenteringsfälten är förstås högre än i PR-fabriken.
    För mindre än ett år sedan upplevde jag min första IP-blockning på SR.
    Den var lätt att komma runt med Proxynätverket tor som delade ut en fiktiv IP åt mig.
    Jag påtalade detta, under blockering, och den försvann snart och jag har inte upplevt den igen. Förmodligen någon som på eget initiativ blev lite väl nitisk.
    Trenden är tydlig.
    Demokratin är svårt hotad i Sverige, om den ens finns.
    Ingen vet om det skulle bli någon skillnad i politik om vi slutade rösta i riksdagsvalen.
    Förmodligen marginellt.
    Roligt exempel idioten ovan, Anders, som inte fattar att SR SVT tar dina pengar med tvångsmedel, skapar ett forum som påstår sig vara öppet och fritt, samt tar bort inlägg som har fel uppfattning politiskt för att presentera ett skev politiskt snitt av samhällets uppfattningar.
    Det är en sk psyop, och jag är inte det minsta förvånad om försvarets psyop enhet är med på ett hörn och modererar.
    Det är nämligen vissa typer av ämnen som är hårdare modererade än andra.
    Militära insatser tillsammans med NATO är inte lätt att fästa kritik mot. Varför skulle SR SVT bry sig om ett sådant ämne?
    Kritik mot Utrikesminister, och landsförrädaren med största sannlikhet, CIA-rl Bildterberg är också teflonbelagd.
    Kämpa på, tillslut vänder det väl, och gör det inte det kan det väl kvitta om SÄPO knackar på dörren en dag.

    • Tack för kommentar, Björn! Jag undrar bara hur det kommer att vända. Förljugenheten är ju så gigantisk inom rättsväsende, politik och massmedia. Kommer någon gammal etablissemangsperson att kunna försvara eller förklara bort sin medskyldighet?

  3. På st[u]dio etts hemsida, i tråden om jp morgan och bankerna, så har censuren levt rövare. Gå dit och kolla, ytterligare försök av mig att kommentera medias misslyckande att rapportera om islands revolt mot bankfinansen har snabbt plockats bort. Jag tror vi kan överge förklaringen inkompetens för att söka svaret i mer konspiratoriskt grumliga vatten. Det är [] otroligt hur bankerna har sina rentakler överallt.

    • Jo, jag hann se din giftiga kommentar om journalisternas oförmåga till självständigt arbete innan den åkte väck — den var bra!

      Det är inte censur; det är oviljan eller oförmågan att hålla sig till regelverket. SR visar sin låga moral och sin korruption.

      Vill påminna om att svordomar inte är tillåtna här; därav redigeringen av din kommentar.

  4. Att Ring P1, liksom Studio Ett, Filosofiska rummet och andra utövar oanständig censur och plockar bort inlägg som det passar dem är en gammal erfarenhet. Med Ring P1:s redaktionhade jag en långvarig dispyt för flera år sedan. Ring P1 s sändningar är också fusk. Vissa kända lyssnare finns på en censurlista och de blir inte insläpta eller får deras inlägg via e-post upplästa. Redaktionen låtsas som om alla som kommer fram via telefon har ringt spontant, men jag har varit vittne om att redaktionen ringer vissa personer och får dem att yttra sig i programmet.men de presenteras som om de ringt själva. Jag jälv blev inkallat en gång innan jag hamnade i konflikt med Täppas och andra.

    • Tack för kommentar, José. Ja, det är skrämmande hur korrupt och förljuget SR är. Ring P1 borde ju heta P1 ringer upp. Dialogredaktör Malin avslöjade ju nyligen själv redaktionens praxis när hon i kommentarsspalten raggade folk som ”ringer in till programmet” med önskade åsikter eller erfarenheter.

Kommentera

