Chatt med Yasmine El Rafie, Sveriges Radio

Den 29 november chattade Yasmine El Rafie, Sveriges Radio, med sina lyssnare om läget i Egypten nu efter den nya vågen av oroligheter efter den så kallade arabiska våren. När jag kom in i chatten hade Yasmine redan pratat en del om islamister, både moderata och fundamentalistiska, så jag skrev:

Hej, Yasmine. Du talar om moderata och fundamentalistiska islamister. Jag som inte ens godtar termen ”islamist” tycker ju förstås att det är tokigt att prata om graderingar av något som inte finns. Allah säger ju tydligt att allt i Koranen måste man som muslim tro på annars vanäras man i denna värld och får det mest fruktansvärda straff i nästa. Varför kan inte massmedia berätta vad Allah har sagt så att oegentliga begrepp som ”islamist” kan lämnas?

varpå Yasmine svarade:

Hej Magnus! Det står förstås var och en fritt att tycka om och godta vilka termer man vill. Det finns folk som skulle hävda att Bibeln påstår exakt samma sak som du påstår om Koranen. Jag tror samtidigt att de, vad det nu är, 70 procent av svenskarna som är med i Svenska kyrkan inte skulle skriva under på att man ska stena homosexuella eller undvika blodpudding. Jag har även lite svårt att följa med i ditt resonemang om kopplingen mellan begreppet islamism och hur en bokstavstroende person som du läser Koranen. Den vedertagna definitionen för islamist handlar snarare om att applicera värderingar i enlighet med muslimsk tro i en form av politisk islam, men spannet däri är enormt brett. Man kan palcera AKP i Turkiet i den ena änden där deras religiösa influenser mest består i att förbjuda alkohol i den offentliga sektorns representationstillfällen och tillåta att folk får klä sig hur de vill på universiteten, till extremt bokstavstroende tolkningar som i exempelvis Iran och Saudiarabien. Poängen är någonstans att du vill säga att alla islamister är som Westboro Baptist Church är för kristna trots att det finns ett spektrum med sådana som Kristdemokraterna eller det tyska Kristdemokratiska partiet i den andra änden av spektrat.

Ett mycket intressant svar. Yasmine säger att ”Det finns folk som skulle hävda att Bibeln påstår exakt samma sak som du påstår om Koranen.” Javisst, kan man svara på det; det viktiga är ju dock om det är sant. Det finns många personer som hävdar och påstår en väldig massa saker, men de sakerna blir inte sanna för det. När hon sedan tror att det är en del av kristen tro att stena homosexuella och inte äta blodpudding, undrar man om hon någonsin studerat kristendomen. Vidare säger Yasmine att hon har svårt att följa med i mitt resonemang om kopplingen mellan islamism och min bokstavstrogna läsning av Koranen. Här börjar det bli lite komiskt eftersom jag inte gjorde någon sådan koppling; jag anser ju inte ens begreppet ”islamism” som relevant. När Yasmine till slut, trots att hon inte förstått min ståndpunkt, vill avslöja min poäng blir det riktigt dråpligt. Låt oss hoppas att Yasmine El Rafie chattar snart igen!

9 thoughts on “Chatt med Yasmine El Rafie, Sveriges Radio

  1. Först en kopia på ett svar jag lämnade på Cyberlivs blogg: ”När jag läste era kommentarer och genmälen igår så skrattade jag i timmar. Ni får gärna förära mig både det ena och andra. Men säg inte att jag skulle hacka mig in i era datorer eller liknande. Att du får flera IP-adresser är inte konstigt. Det kan bero på följande:
    1. Jag har flera datorer
    2. Jag reser mycket och använder mig av hotellets datorer
    3. Jag skickar mejl till några vänner som lägger ut det jag begär i mitt namn.
    4. MIN dator är kapad
    5. Era konspirationsteorier har gått er på hjärnan.
    6. Du går med på en sajt som per automatik byter ditt ID varje gång du är ute på nätet.
    Tänk att det finns så många ( kanske fler ) faktiska möjligheter UTAN att kapa era datorer. Med detta vill jag säga att jag INTE har den kunskapen. Däremot har jag märkt att mitt modem inte vill släcka ner så fort jag varit på Cyperlivs blogg, vilket är mycket skumt. Dessutom har jag aldrig varit i Warzawa.
    Sen tycker jag faktiskt att det är väldigt dålig stil från både Cyberliv OCH Magnus J som säger sig bekämpa FRA-lagar mm men lägger ner hela sin själ i att försöka få tag i mitt namn. Ynkligt. Men det visar tydligt att Cyberlivs påhopp på diverse grupper och folk bara är en rätt förbehållen Cyberliv och ingen annan. Jag kan också tala om att alla ”anticyberliv”-kommentarer inte kommer från mig, vilket jag tycker är underligt. Kanske herrarna själva roar sig med att kommentera i mitt namn. I s f har vi 7 varianter på möjligheter. ”
    Nu till ovanstående inlägg. Det är delvis sant vad Yasmine säger. Även i bibeln sägs det att du hamnar i skärselden om du inte följer bibeln. Så däri ingen skillnad. Inte heller är det någon skillnad i bredden på den kristna resp. den muslimska tron. Även i det kristna samhället finns stora ytterligheter i den kristna tron. T o m avarter som ger vuxna rätt att våldföra sig på barn och/eller män som ges rätt att ha flera fruar. För att inte nämna det som korsriddarna gjorde mot muslimer och andra för några 100 år sedan.
    Varför är det så? Jo, grunden ligger i att det från början troligen fanns en historieberättare som spred sin historia som sedan spreds som ringar på vattnet. Fler och fler nedtecknade det de hörde och läste och ur detta växte det fram 2 större religioner. Dessa 2 religioner, d v s islam och kristendomen har sedan ett antal undergrupper och t o m avarter. Fast det är ju klart att varken islamister/muslimer eller kristna vill erkänna detta. De lever ju på att folk ska tro på just deras tro.

    • Tack för din kommentar, Anticyberliv! Det var bra att du fick roligt åt våra kommentarer, men vi förärade dig ingenting; med svordomar och smutskastning får man ingen ära. Jag tror inte du har hackat dig in i våra datorer, fast det var ju en märklig omständighet att du använder IP-adresser som tillhör Opera Software samtidigt som Stig fick förslag om en enligt honom oväntad uppdatering av Opera.

      Anticyberliv: ”Med detta vill jag säga att jag INTE har den kunskapen.”

      OK, du har alltså inte kunskapen att hacka dig in i våra datorer, eller ville du säga: ”Med detta vill jag INTE säga att jag INTE har den kunskapen.”?

      Det är inte dålig stil att försöka avslöja någon som beter sig illa, det är istället att värna anständigheten.

      Om Stig Olsson hoppar på någon eller några utan rimlig orsak är det bästa sättet att tillrättavisa honom genom att argumentera, inte genom att bete sig som ett korkat vulgo. Jag tror Stig låtit sig luras av förtalet mot kungen; hans antirojalism i kombination med hans svåra sjukdomsplågor fördunklade hans tänkande.

      Jag tror inte att Stig har kommenterat med din pseudonym; jag har i alla fall inte gjort det.

      Anticyberliv: ”Även i bibeln sägs det att du hamnar i skärselden om du inte följer bibeln. Så däri ingen skillnad.”

      Allt i bibeln är inte obligatoriskt och bindande för de kristna, däremot är allt i Koranen obligatoriskt för muslimer, så skillnaden är uppenbar.

      Anticyberliv: ”Inte heller är det någon skillnad i bredden på den kristna resp. den muslimska tron.”

      Det är svårt att uttala sig om det, men det intressanta är var detta spann placerar sig på en skala från vettigt till vansinnigt.

      Anticyberliv: ”Även i det kristna samhället finns stora ytterligheter i den kristna tron. T o m avarter som ger vuxna rätt att våldföra sig på barn och/eller män som ges rätt att ha flera fruar.”

      Var i Jesu budskap hittar du stöd för det? Vilka kapitel och verser i bibeln?

      • Du tycks ha ett mer vårdat språk och får därigenom även ett mer vårdat svar. Själv använder jag Opera ibland och Explorer ibland. Detta p g a att vissa sajter inte godtar Opera. Att det sedan skulle sammanfalla på något sätt att ni fått upp någon ruta på skärmen kan jag inte svara på. Har faktiskt ingen aning.
        Angående hackning så besitter jag inte kunskapen. Långt därifrån.
        Jo, jag anser att det är dålig stil eftersom ni förespråkar en linje MOT t ex FRA som vill spana, avlyssna och spåra. Då tycker jag att det är dålig stil att bete sig på samma sätt. Det är som att vara emot våldtäkt och sedan begå våldtäkt själv och rättfärdiga det.
        Stig sjukdom är delvis ett förkläde. Jag känner personer som har betydlig värre reumatism, så pass att händerna är nästintill förvrida och oanvändbara, men som inte är i närheten av den argsinthet som Stig besitter. Hans elakheter beror nog inte så mycket på hans sjukdom som på det faktum att hans ex har stuckit med hans son och att han börjar att inse det faktum att han kanske inte får se honom ”live” på många år.
        Någon har använt sig av min synonym, Vem det är vet jag ej. Jag hade tidigare en annan synonym, men den ”kapades” också.
        Vad som är obligatoriskt eller inte i bibeln kan du fråga min salige farfar om. Där var bibeln den heliga skriften och det som stod där var både sant och bindande. Så det finns många kristna som även idag har denna syn. Koranen är visserligen obligatorisk, men bara, liksom för de kristna, bara för de mest troende. Många muslimer tar det ganska coolt med koranen.
        Det står mig veterligen inte i bibeln att så får ske. Men ta bara en grupp som mormoner som anser sig ha rätt till flera fruar. Sedan kan du läsa boken ”Sekter och hemliga sällskap” av Clas Svahn så får du se vilka avarter det finns.
        Detta och mycket mer gör mig till antireligiös och antirojalistisk från att varit det motsatta en gång för länge sedan.
        Hoppas det är svar på dina frågor. Annars får du gärna återkomma

  2. Anticyberliv! Du svarade på frågan om dina datorkunskaper men inte på frågan vad i Jesu budskap som ger kristna rätt att förgripa sig på barn samt ha flera fruar. Om du besvarar den senare frågan ska jag sedan bemöta dina övriga påståenden.

  3. Nej, det är ju det jag försöker säga. Det finns dom som anser sig ha denna rätt enligt bibeln och tolkar den precis som de själva vill. Detsamma gör vissa muslimer. Såg senast idag att en afghansk kvinna sitter i fängelse för att hon blivit våldtagen. Då har de läst koranen som fan läst bibeln. Men läs boken så förstår du att det finns avarter inom alla religioner. Det finns alltid som som anser att de tyder saker och ting på ett rätt sätt. Hänger du med i mitt resonemang? JAG anser inte att det finns stöd för det i bibeln, men vissa tycks tro det.

    • Om det inte finns stöd för det i bibeln är det ju inte kristet och kan därför inte ingå i kristen tro, eller hur? En galen uttolkare är ju inte kristen bara för att han eller hon påstår det själv.

  4. Anticyberliv: Jag försöker inte skylla på min reumatism eller värken från den, har aldrig gjort och kommer aldrig att göra. Däremot kan jag skriva att jag pga värken inte orkar skriva lika mycket som jag vanligtvis gör, stor skillnad där.

    Jag är heller inte arg pga min skilsmässa som jag tog ut, sen stack mitt ex med min son. Vad nu det har med dina anonyma och minst sagt grova förolämpningar mot mig att göra!?

    Ja, jag är emot FRA mm, lika mycket som jag är emot hycklande idioter som inte vågar stå för sin åsikt i privata bloggar utan gömmer sig som en feg usling till råtta som du gör.
    Det går inte, hur gärna din perverterade hjärna än vill det, att ”vara emot våldtäkt och sedan begå våldtäkt själv och rättfärdiga det”!
    Du har uppenbarligen inte alla hästar i stallet och jag kommer inte att vara fin och artig i kanten mot en som gömmer sig, det kan du bara glömma, lika lite som jag kommer att lägga ut fler kommentarer av dig på min blogg eftersom du är så ovårdad i ditt språk!
    Därför bemöter jag dig på samma sätt som du skriver till/om mig!

    Jag har ALDRIG någonsin hört maken till undanflykt när du hävdar att någon annan skulle ha skrivit med ditt synnerligen urdåliga anonyma fega namn!!! VEM, anonym eller inte, skulle ens vilja låtsas vara dig!?!?
    Din s k misstanke om att JAG skulle ha gjort nåt sånt som att skriva i ditt ”namn” faller på sin egen orimlighet eftersom jag, till skillnad mot dig, VÅGAR står för vad jag tycker och tänker. JAG har inget behov av att gömma mig, det har uppenbarligen du!!!

    Att du sen går in och hackar på det Magnus skriver i sin utmärkta blogg förvånar mig egentligen inte, för som anonym kan du ju kasta ur dig vad skit som helst utan att någonsin behöva ta ansvar för din okunskap!

    Ärligt tycker jag det är magstarkt av dig, du okunnige, att jämföra bibeln och koranen, påstå saker som inte ens är i närheten av sanningen och sedan bre ut dig som om du hade hjärna!?!?

    Pga din låga IQ orkar jag inte bry mig om det skräp du skrivit här på Magnus blogg, han har pinpointat dina svaga argument på ett alldeles utmärkt sätt, så där behövs ingen kommentar från mig till dig.

    Det tråkigaste med dig är att du är så feg att du inte ens försöker föra en konkret diskussion om mitt inlägg utan väljer att bara vräka ur dig otidigheter ANONYMT!!!

    Hade du inte gjort det så skulle jag mer än gärna ha en vettig diskussion med dig, men det fixar du tyvärr inte. Men förlusten är inte min, den läggs på dig.

  5. Du, Cyberord, lovade mig ett svar. I stället får jag en massa skit av Cyberord. Som du ser skrev jag mycket lugnt och nyanserat. Vad kommer från den skitstöveln? En massa okvädesord. Nej du Cyberliv, du är inte värd någons uppmärksamhet längre. Jag föraktar dig.

    • Du fick ett svar av mig och ingen skit trots att ditt resonemang om vad som är kristet var helt ologiskt. Stig har fortsättningsvis tydligen inte något vackert att säga om dig, men vad förväntar du dig egentligen? I det första meddelande jag läste av dig till Stig skrev du ”Om man läser den här bloggen så är det nog bara en sak man missade för länge sedan. Att ge dig ett giftpiller så du inte sprider ditt skit över nätet.” Du verkar allvarligt förvirrad, Anticyberliv. Är du drogmissbrukare?

Kommentera

