Chatt med Sten Sjöström, Sveriges Radio

Idag klockan 13 chattade Sveriges Radios USA-korrespondenter Ginna Lindberg och Sten Sjöström med sina lyssnare på SR:s hemsida om det politiska läget i USA.

Ginna har jag tidigare haft en ganska lång e-brevväxling med om Obamas olaglighet som USA:s president, där hon bland annat var helt oförstående för mina synpunkter att hon som journalist var satt att granska makten och inte skydda den, men idag lät hon Sten Sjöström sköta diskussionen med mig. Jag trodde att jag och mina frågor skulle bli helt och hållet ignorerade, men så blev faktiskt inte fallet. Följande blev ordväxlingen:

Magnus Johansson: Hej! Tror ni Obama kommer att kunna ställa upp för omval nästa år? Vad jag syftar på som problem är hans illegitimitet för presidentämbetet eftersom han inte är en naturligt infödd medborgare enligt grundlagens artikel 2, avdelning 1, stycke 5.

Sten Sjöström: Ingen vettig människa ifrågasätter att Obama är född på Hawai och därmed alltså har rätt att vara amerikansk president. Så han ställer alltså upp för omval, det finns ingen demokrat som utmanar honom.

Och lite senare:

Magnus Johansson: Sten Sjöström: ”Jag tror det är 50-50 om Obama har chans att bli omvald.” Tror du verkligen det? 50-50 för att USA ska välja om en olaglig president?

Sten Sjöström: Obama är som sagt inte. I opinionsundersökningarna som de ser ut nu har Obama en hyfsad chans att bli omvald men allt kan förstås ändras till valdagen.

Observera Sten Sjöströms ord  ”Ingen vettig människa ifrågasätter att Obama är född på Hawai och därmed alltså har rätt att vara amerikansk president.” Jag prövade med att omgående fråga honom varför ingen vettig människa ifrågasätter så kallade födelsebevis som bara existerar som PDF-filer i original. Jag frågade också vad Obama ”som sagt” inte var. Naturligtvis fick jag inga svar, utan kort därefter gick chattmoderatorn in och meddelade att de inte tog emot fler frågor.

Sveriges Radios medarbetare lyckades skämma ut sig en gång till. Kan det vara enbart dumhet, kanske kombinerad med ”den vita skulden” som orsakar detta beteende, eller är det en del av en enorm mörkläggning?

2 thoughts on “Chatt med Sten Sjöström, Sveriges Radio

  1. Det är precis som vanligt… Dårar kommer aldrig att se verkligheten, eller så väljer de att gå i kapitalets strypkoppel.

    Du gjorde det ändå bra som lyckades få in två smällar, synd bara att de inte ens försöker vara ens i närheten av proffsiga.

    Tråkigt, men vi har ju sett detta ske regelbundet förut eller hur? 😉

    • Tack, Stig! Ja, man häpnar över okunskapen eller om det nu är bedrägeriet i Sten Sjöströms svar till mig i chatten. Det är verkligen inte klokt hur de så kallade journalisterna håller på.

Kommentera

